دمنوش, قهوه

فواید نوشیدن چای سبز

چای سبز سالم‌ترین نوشیدنی روی زمین است.

این چای سرشار از آنتی ­اکسیدانها و مواد مغذی مختلفی که تأثیرات بسیار قوی روی بدن دارند، است. این تأثیرات شامل بهبود عملکرد مغزی، کاهش چربی بدن، کمتر شدن خطر ابتلا به سرطان و فواید فوق‌العاده دیگر می‌شود. در ادامه 10 فایده‌ی چای سبز برای سلامتی که با تحقیقات و پژوهش‌ها تأیید شده‌اند را مطرح می‌کنیم.

چای سبز حاوی مواد بیولوژیکی است که برای سلامتی بسیار مفیدند.

چای سبز

www.mycutebeans.ir

چای سبز تنها یک نوشیدنی نیست. بسیار از ترکیبات موجود در برگ گیاه چای این نوشیدنی را به یک نوشیدنی نهایی تبدیل کرده که حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مهم است. پلی­ فنول یکی از مواد مغذی موجود در چای سبز است که باعث کاهش التهابات می‌شود و در مبارزه با سرطان یک یاری دهنده بزرگ است. چای سبز تقریباً بر اساس مقدارش 30 درصد پلی­فنول دارد در حالی که حاوی مقدار زیادی کاتچین نیز می‌باشد.

کاتچین­ها آنتی­ اکسیدان­ های طبیعی هستند که جلوی آسیب رسیدن به سلول‌ها را می‌گیرند و فؤاد فراوانی دارند. کاتچین­ ها می‌توانند باعث کاهش شکل گیری رادیکالهای آزاد در بدن بشوند و از این طریق از سلول‌ها و مولکول‌ها در برابر آسیب حفاظت کنند. رادیکالهای آزاد در پیر شدن بدن و انواع و اقسام بیماری‌ها نقش دارند. چای سبز همچنین مقدار کمی مواد معدنی مفید برای سلامت بدن را در خود دارد.

سعی کنید چای سبز با کیفیت مصرف کنید چرا که برخی از انواع کم کیفیت چای سبز در خود مقدار زیادی فلوراید دارند اما همیشه در نظر داشته باشید که حتی این نوع کم کیفیت چای سبز هم تمامی این فؤاد و مواد مغذی را داراست.

ترکیبات موجود در چای سبز می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و شما را باهوش‌تر کند.

چای سبز فقط خواب آلودگی را از بین نمی‌برد بلکه شما را باهوش‌تر نیز می‌کند. عنصر کلیدی کافئین است که یک محرک شناختی است. کافئین موجود در چای سبز به اندازه‌ی قهوه زیاد نیست اما به اندازه‌ای است که بدون ایجاد حالت‌های عصبی که به علت مصرف میزان بالای کافئین به وجود می‌آیند سطح فعالیت شناختی شما را بالا ببرد. کاری که کافئین در مغز انجام می‌دهد این است که یک انتقال دهنده عصبی مهار کننده به نام آدنوزین را متوقف می‌کند. از این طریق در واقعی شلیک عصبی نورون‌ها و ارتباط نوروترنسمیتر هایی مانند دوپامین و نوراپی­نفرین را افزایش می‌دهد. کافئین به شدت مورد مطالعه قرار گرفته است و به طور مداوم منجر به بهبود در جنبه‌های مختلف عملکرد مغز، از جمله بهبود خلق و خوی، هوشیاری، زمان واکنش و حافظه شده است.

چای سبز علاوه بر کافئین شامل یک نوع آمینو اسید به نام L-theanine نیز هست که باعث بهبود گردش خون در مغز می‌شود. التانین فعلیت یک نوع نروترنسمیتر به نام گابا را افزایش می‌دهد که تأثیرات ضد اضطرابی دارد. التانین همچنین ترشح دوپامین و تولید موج‌های آلفا مغزی را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که کافئین و التانین می‌توانند اثرات سینرژیک (هم‌افزایی) داشته باشند. ترکیب این دو ماده اختصاصاً عملکرد مغزی را تقویت می‌کند.

به خاطر التانین و دوز کمتر کافئین چای سبز می‌تواند بسیار متفاوت‌تر و بهتر و ملایم‌تر از قهوه به شما انرژی و هوشیاری بدهد. بسیار از مردم می‌گویند با مصرف چای سبز در مقایسه با قهوه انرژی باثبات‌تری دریافت کرده و بسیار سازنده‌تر عمل کرده‌اند.

چای سبز باعث افزایش میزان سوزاندن چربی و بهبود عملکرد فیزیکی می­شود.

اگر در گذشته به دنبال لیستی از مکمل­ های غذایی چربی سوزی گشته باشید حتما چای سبز را در این لیست دیده اید. چای سبز به این دلیل در لیست مکمل­های چربی سوز قرار دیده می­شود که در پژوهش های زیادی نشان داده است که باعث افزایش میزان چربی سوزی و بالا رفتن متابولیسم بدن می‌شود.

کافئین نیز به خودی خود نشان داده­ است که باعث افزایش فعالیت فیزیکی بدن با استفاده از جدا کردن اسید های چرب از بافت چربی و سوزاندن آن­ها برای تولید انرژی می‌شود. در تحقیقات متعدد کافئین نشان داده است که عملکرد فیزیکی را 11-12% افزایش می‌دهد.

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز باعث کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان می‌شوند.
سرطان ناشی از رشد کنترل نشده سلول‌ها است و یکی از علل اصلی مرگ در جهان به شمار می‌رود. دانشمندان معتقدند که که آسیب‌های اکسیداتیو به رشد سرطان کمک می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌ ها با جلو گیری از این آسیب‌ها باعث کاهش خطر سرطان می‌شوند. چای سبز به عنوان یک نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به صورت چشمگیری کاهش دهد. در ادامه به تأثیرات چای سبز بر برخی از انواع رایج سرطان اشاره می‌کنیم.

سرطان پستان: آنالیز مطالعات انجام شده در مورد این سرطان نشان داده زنانی که بیشتر چای سبز مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه 20 تا 30 درصد کمتر آن‌ها را تهدید می‌کند.

سرطان پروستات: یک مطالعه نشان داده است مردانی که مرتب چای سبز می‌نوشند، 48٪ خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن‌ها کمتر است.

سرطان کولورکتال: تجزیه و تحلیل 29 مطالعه نشان داد که کسانی که چای سبز می‌نوشند تا 42 درصد کمتر احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال در آنها وجود دارد.

بسیاری از مطالعات مشاهده شده نشان داده‌اند که مصرف چای سبز احتمال ابتلا به انواع مختلف سرطان را کمتر می‌کند. با این وجود، تحقیقات با کیفیت بالا برای تأیید این اثرات مورد نیاز است.

نکته مهمی که باید بدانید این است که ریختن شیر در چای شاید ایده مناسبی نباشد زیرا که تحقیقات نشان داده‌اند شیر تأثیر آنتی‌اکسیدان ها را کاهش می‌دهد.

چای سبز در پیری از مغز شما در برابر آلزایمر و پارکینسون حفاظت می‌کند.

چای سبز نه تنها می‌تواند عملکرد کوتاه مدت مغز را بهبود بخشد، بلکه می‌تواند مغز شما را در سالخوردگی حفظ کند. بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری های نوروژنرتیو در انسان است و یکی از دلایل اصلی ابتلا به زوال عقل است. بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع نروژنرتیو است و شامل مرگ نورون­های تولید دوپامین در مغز می‌شود.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که ترکیبات کاتچین در چای سبز می‌توانند اثرات محافظتی مختلفی را بر روی نورون ها در لوله های آزمایشگاهی و مدل های حیوانی داشته باشند، که به طور بالقوه خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد.

چای سبز باکتری‌ها را از بین می‌برد که باعث سلامت دهان و دندان . کاهش خطر عفونت می‌شود.
کاتچین­های موجود در چای سبز اثرات بیولوژیکی دیگری هم دارند. برخی مطالعات نشان می دهد که آنها می توانند باکتری ها را از بین ببرند و ویروس هایی مانند ویروس آنفلوآنزا را مهار کنند و به طور بالقوه خطر ابتلا به عفونت ها را کاهش دهند.

استرپتوکوک موتانس یکی از باکتری های مضر اولیه در دهان است که باعث تشکیل پلاک می شود و در نهایت باعث پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان می‌شود. مطالعات نشان می دهد که کاتچین ها در چای سبز مانع از رشد استرپتوکوک موتانس می شوند. مصرف چای سبز با بهبود سلامت دندان و خطر پایین پوسیدگی همراه است. همچنین مطالعات نشان داده اند که نوشیدن چای سبز بوی بدن دهان را کاهش می‌دهد.

چای سبز خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد.
دیابت نوع 2 در چند دهه اخیر جزو بیماری های اپیدمیک قرار گرفته است و در حال حاضر حدود 400 میلیون نفر در سراسر جهان از آن رنج می‌برند. این بیماری شامل افزایش سطح قند خون می شود که با مقاومت به انسولین یا عدم توانایی تولید انسولین اتفاق می‌افتد.

مطالعات نشان می دهد که چای سبز می تواند حساسیت انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه در افراد ژاپنی نشان داد افرادی که بیشترین چای سبز را مصرف می کردند، 42٪ کمتر از بیماری دیابت نوع 2 داشتند. طبق بررسی 7 مطالعه ای که در مجموع 286،701 نفر انجام شد، مصرف کنندگان چای سبز 18 درصد کمتر از افراد مبتلا به دیابت بودند.

چای سبز خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد
بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، بزرگ‌ترین علل مرگ در جهان هستند. مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند بعضی از عوامل اصلی خطر برای این بیماری‌ها را بهبود بخشد. این عوامل خطر شامل کلسترول، کلسترول LDL و تری گلیسیرید می‌باشند.

چای سبز به طرز چشمگیری ظرفیت آنتی‌اکسیدانی خون را افزایش می‌دهد که از ذرات LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کند. اکسیداسیون این ذرات بخشی از مسیر بیماری بیماری قلبی است. با توجه به اثرات مفید بر روی عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی دارد، تعجب آور نیست که مصرف کنندگان چای سبز تا 31٪ کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند.

چای سبز علاوه بر کمک کردن به شما در کاهش وزن می‌تواند از یبوست نیز جلوگیری کند.
با توجه به اینکه چای سبز می‌تواند میزان متابولیسم را در کوتاه مدت افزایش دهد، این امر می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که چای سبز همان‌طور که پیش تر اشاره کردیم باعث چربی سوزی و کاهش چربی بدن به خصوص در ناحیه شکم می‌شود.

همچنین ترکیبات موجود در چای سبز باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و از یبوست جلوگیری می‌کنند.

چای سبز باعث افزایش طول عمر می‌شود.
مطمئناً، عمر همه ما روزی تمام میشود. این اجتناب ناپذیر است. با این حال، با توجه به اینکه مصرف کنندگان چای سبز کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان قرار دارند، حس می‌شود که این امر می‌تواند عمری طولانی‌تر برای مصرف کنندگان این چای رقم بزند.

در یک مطالعه، 40530 بزرگ‌سال ژاپنی، افرادی که بیشترین چای سبز (5 یا بیشتر فنجان در روز) را در طول 11 سال مصرف کرده بودند بدنشان به طور کلی سالم‌تر بود و خطر مرگ به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر آن‌ها را تهدید می‌کرد.

در تمام علل مرگ و میر: در زنان 23 درصد پایین‌تر است، در مردان 12 درصد پایین‌تر است.

مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی: در زنان 31 درصد کمتر است، در مردان 22 درصد کمتر است.

مرگ و میر ناشی از سکته مغزی: 42٪ در زنان، 35٪ در مردان پایین است.

مطالب مرتبط

یک فکر در مورد “فواید نوشیدن چای سبز

  1. فردین گفت:

    پدرم واسه دیابت ازش استفاده میکنه راضیه

  2. سبحان گفت:

    خواصش عالیه?همینطور طعمش هم خیلی خوبه

  3. مصطفی گفت:

    دیگه تو خونه هر کسی باید چای سبز باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =