اخبار, تبلیغات, دمنوش

همه چیز درباره قهوه برزیلی !

قهوه برزیل

آیا می دانستید حدود یک سوم قهوه جهان در برزیل رشد می کند؟

کشور برزیل عنوان بزرگ ترین صادر کننده قهوه در دنیا را یدک می کشد و حدود 60 درصد قهوه جهان را تامین می کند.

تاریخچه قهوه برزیل

قهوه اولین بار در قرن هجدهم میلادی به کشور برزیل وارد شد و این کشور از دهه 1840 میلادی به عنوان بزرگ ترین تولید کننده قهوه در جهان شناخته شده است.

تولید قهوه در برزیل در دهه 1920 میلادی به اوج خودش رسید به طوری که این کشور به عنوان تامین کننده 100 درصد قهوه جهان به شهرت رسید اما از دهه 1950 میلادی به بعد به دلیل افزایش تولید قهوه در سایر نقاط دنیا این درصد کاهش یافت.

برزیل بزرگ ترین مصرف کننده قهوه در جهان نیز محسوب می شود، این کشور از اواسط سال 2010 از این نظر از ایالات متحده پیشی گرفته است.

درباره نحوه ورود قهوه به برزیل داستان جالبی گفته شده، براساس داستان ها فردی به نام فرانسیسکو د ملو پالتا که برای ماموریت سیاسی به گینه فرانسه سفر کرده بود عاشق طعم بی نظیر قهوه شد.

اما از آن جا که فرماندار گینه تمایل به دادن دانه قهوه به او نداشت، فرانسیسکو با طرح نقشه ای توانست همسر فرماندار را قانع کند تا تعدادی دانه قهوه به او بدهد.

این گونه شد که همسر فرماندار دانه های قهوه را پنهانی لابه لای دسته گلی قرار داده و به فرانسیسکو داد تا این دانه های جادویی را به برزیل ببرد!

مشخصات کلی قهوه برزیل

نوع: * عربیکا
اسیدیته: نسبتا کم
عطر: زیاد
طعم: مزه تلخ و شیرین آجیلی و شکلاتی
درصد برشته شدن: معمولا مدیوم رست (متوسط)
کافئین: کم تا متوسط
* لازم به ذکر است حدود 80 درصد قهوه های تولید شده در برزیل از نوع عربیکا و 20 درصد آن ها قهوه روبوستا می باشد.

طعم

اسیدیته نسبتا کم و طعم شیرین و ملایم آجیلی متمایل به شکلاتی تلخ و شیرین دارد.

از آن جایی که قهوه در برزیل  در ارتفاعات نسبتا پایین (در مقایسه با نواحی دیگر از جمله آمریکای مرکزی) رشد می کند

دانه های این نوع قهوه تراکم زیادی نداشته و به همین دلیل طعم آن نسبت به قهوه هایی که در مناطق با ارتفاع بالا رشد می کند کمتر است.

معمولا به صورت مدیوم رست یا گاهی دارک رست برشته می شود، اگرچه طعم ملایم آن باعث شده برای دارک رست ایده آل باشد اما برشته کردن بیش از حد نیز ممکن است باعث تلخی آن شود.

علاوه بر طعم ملایم و تولید انبوه ، این قهوه به عنوان قهوه نسبتا ارزان قیمت نیز شناخته شده است.

تاثیر ارتفاع روی طعم قهوه

عامل ارتفاع در کشت قهوه نه تنها روی کیفیت آن اثر گذاشته بلکه طعم آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. طعم قهوه در ارتفاعات مختلف معمولا به صورت زیر است:

ارتفاع کمتر از 762 متر: قهوه طعم ملایم و ساده ای خواهد داشت
ارتفاع حدود 914 متر: قهوه طعم شیرین و ملایم دارد
ارتفاع حدود 1200 متر: قهوه دارای طعم ترکیبات مختلف از جمله مرکبات، وانیلی، شکلاتی یا آجیلی خواهد بود
ارتفاع بالاتر از 1500 متر: طعم قهوه تند، شبیه گل ها یا میوه ای است.

نحوه تولید قهوه در مزارع برزیل

در برزیل از سه روش کلی پردازش خشک، پردازش مرطوب و پردازش نیمه مرطوب برای تولید قهوه استفاده می شود

اما به دلیل شرایط آب و هوایی این کشور روش خشک کاربرد بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد.

علت آن این است که برخلاف بسیاری از کشورهای تولید کننده قهوه فاصله زمانی بین بارندگی ها و فصول خشک سال بیشتر بوده و کشاورزان این مناطق فرصت کافی دارند تا از روش خشک کردن برای تولید قهوه استفاده کنند.

لازم به ذکر است پردازش خشک روشی پر هزینه و حساس بوده و بروز اشتباه در طول فرایند اثر منفی روی طعم و عطر قهوه خواهد گذاشت.

انواع قهوه برزیلی
وسعت صنعت قهوه در برزیل و تولید فراوان آن در این کشور باعث شده انواع مختلف قهوه با درجه ها و طبقه بندی های متنوع که براساس اندازه دانه ها، رنگ، طعم و درجه کیفیت کم تا عالی دسته بندی می شود تولید و روانه بازار شود.

به عبارت دیگر این کشور به نوع قهوه خاصی مشهور نمی باشد بلکه هر نوع قهوه ارزان قیمت تا قهوه های عالی و پیچیده در آن عرضه می شود.

همان طور که قبلا اشاره کردیم عامل مهم و تاثیرگذار در ویژگی های قهوه برزیلی جغرافیای مکانی آن است، بیشترین مقدار قهوه برزیل در نواحی علفزار و خاک های غیر آتشفشانی رشد می کند و ارتفاع رشد در این مناطق معمولا بین 600 تا 1200 متر می باشد که از رنج ایده آل برای تولید قهوه – بین 1370 تا 1520 متر – کمتر است.
برای خرید از فروشگاه اینترنتی قهوه و دمنوش لطفا اینجا کلیک کنید

به همین دلیل قهوه تولید شده در برزیل اغلب با درجه تجاری برچسب زده شده و در حجم بالا و قیمت پایین عرضه می شود اگرچه این بدان معنا نیست که همه قهوه های برزیل کیفیت پایین یا متوسط دارند بلکه در برخی مناطق این کشور از جمله میناس گریاس، سائو پائولو، باهیا و اسپیریتو سانتو قهوه های با کیفیت عالی نیز تولید می شود.

بوربون سانتوس یکی از معروف ترین انواع قهوه در برزیل و از جمله قهوه هایی است که از روش مرطوب برای تولید آن استفاده می شود.

نام این قهوه از بندر سانتوس گرفته شده زیرا معمولا از طریق این بندر حمل و به نواحی دیگر صادر می شود.

قهوه اصل بوربون سانتوس کیفیت بالا، اسیدیته پایین و عطر دلپذیر و طعم ملایم آجیلی دارد. ناگفته نماند با این که میوه گیاه بوربون معمولا نسبت به سایر میوه های قهوه برزیلی اسیدیته بیشتری دارد، اسیدیته پایین این قهوه از رشد آن در نواحی کم ارتفاع نشات می گیرد.

اغلب قهوه های بوربون سانتوس در ارتفاع بین 600 تا 1200 متر در میناس گریاس شمالی یا ایالت سائو پائولو رشد می کنند

در حالی که در نواحی دیگر همچون آمریکای مرکزی که معمولا 1500 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند قهوه با کیفیت تر و البته با اسیدیته بالاتری کشت می شود.

خواص قهوه برزیل

این قهوه علاوه بر قیمت نسبتا ارزان و طعم ملایم آن دارای خواص و فواید زیادی نیز می باشد.

مهمترین خواص قهوه عباتند از :

انرژی بخش
افزایش هوشیاری
لاغری و سوزاندن چربی ها
پیشگیری از دیابت نوع 2
بهبود عملکرد فیزیکی
پیشگیری از بیماری های شناختی از جمله آلزایمر
کاهش خطر ابتلا به پارکینسون
بهبود علائم افسردگی و بهبود خلق و خو
سلامت کبد
پیشگیری از سرطان
طولانی کردن عمر
کاهش خطر بروز سکته
خاصیت آنتی اکسیدانی
خرید قهوه برزیل
هنگام خرید قهوه برزیل دقت کنید قهوه های دان کامل که به تازگی برشته شده اند را انتخاب کنید نه آن هایی که مدت ها در قفسه فروشگاه جا خوش کرده اند.

قبل از خرید به تاریخ تولید قهوه توجه کنید که حداکثر 2 تا 3 هفته از تاریخ تولید قهوه دان کامل برشته گذشته باشد (اگر در بسته بندی مهر و موم شده قرار دارد) و در عرض 1 هفته بعد از آسیاب کردن قهوه مصرف شود.

لازم به ذکر است قهوه برزیل تازه طعم ملایمی دارد اما قهوه کهنه بی مزه می شود.

طرز تهیه و استفاده از قهوه برزیل
از قهوه برزیل به دلیل طعم ملایم آن می توان به عنوان متعادل کننده طعم در ترکیبات مختلف قهوه استفاده کرد که از آن جمله می توان به ترکیبات قهوه برزیل – بخصوص انواع بوربون سانتوس و سرادو برزیل – در تهیه قهوه اسپرسو اشاره کرد.

لازم به ذکر است از قهوه برزیل برای تهیه قهوه سرد نیز استفاده می شود.

کافه زینو یکی از پرطرفدارترین قهوه ها در برزیل است که طرز تهیه آن بسیار شبیه اسپرسو است با این تفاوت که از قبل شیرین می شود.

مواد لازم

1/3 فنجان قهوه آسیاب شده
2/3 فنجان شکر
4 فنجان آب داغ
طرز تهیه کافه زینو بسیار ساده است، کافیست فیلتر را روی قهوه ساز دستی قرار داده و شکر و پس از آن قهوه را به آن اضافه کنید. سپس آب را جوشانده و بعد از 30 ثانیه که کمی خنک شد روی مواد بریزید.

مواد را با قاشق چوبی هم زده و بگذارید 4 دقیقه بماند تا دم بکشد.

تولید قهوه در برزیل را در ویکیپدیا بخوانید

Summary
Article Name
همه چیز درباره قهوه برزیلی !
Description
کشور برزیل عنوان بزرگ ترین صادر کننده قهوه در دنیا را یدک می کشد و حدود 60 درصد قهوه جهان را تامین می کند. مشخصات کلی قهوه برزیل نوع: * عربیکا اسیدیته: نسبتا کم عطر: زیاد طعم: مزه تلخ و شیرین آجیلی و شکلاتی درصد برشته شدن: معمولا مدیوم رست (متوسط) کافئین: کم تا متوسط * لازم به ذکر است حدود 80 درصد قهوه های تولید شده در برزیل از نوع عربیکا و 20 درصد آن ها قهوه روبوستا می باشد.
Author
Publisher Name
mycutebeans

مطالب مرتبط

یک فکر در مورد “همه چیز درباره قهوه برزیلی !

  1. امیرمحمد گفت:

    جالب بود

  2. راضیه گفت:

    طرز تهیش خیلی راحته

  3. بهروز گفت:

    خیلی خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شش =